POLICEALNE STUDIUM
MENADŻERSKIE
N O V U M
08-110 Siedlce, ul. Czesława
Dylewicza 10 tel.:025 6329131
TECHNIK INFORMATYK
SEMESTR 2
URZĄDZENIA TECHNIKI
KOMPUTEROWEJ
Zakres obowiązującego materiału w semestrze 2
1.
Szczegółowe cele kształcenia
W
wyniku zorganizowanego procesu nauczania uczeń (słuchacz) powinien umieć: Obowiązujący słuchaczy studium materiał nauczania
Semestr
I
•
Płyty główne
-
Procesory
-
rodzaje,
parametry oznaczenia, instalacja;
-
Gniazda
rozszerzeń - standard ISA, magistrala PCI, standard AGf, standard AMR;
-
Złącza
i zworki na płytach głównych;
-
Współczesne
układy Chipset;
-
Zarządzanie
poborem mocy (Power Management);
-
Konfigurowanie
płyt głównych;
-
Blok
pamięci komputera: Moduły DIMM;
-
Struktura
pamięci RAM (wielkość pamięci, pamięć konwencjonalna, pamięć górna
- Upper Memory, pamięć dodatkowa Expanded
Memory, pamięć rozszerzona - Extended Memory, wykorzystanie i
konfigurowanie pamięci RAM);
-
Pamięć
podręczna Cache;
-
Pamięć
stała EPROM i EEPROM;
-
Programy
BIOS Setup. Ćwiczenia:
-
podstawowe
parametry współczesnych procesorów,
-
przyporządkowanie
różnych typów gniazd do procesorów,
-
podstawowe
parametry gniazd rozszerzeń płyt głównych,
-
znaczenie
sygnałów wybranego złącza,
-
rola
układów Chipset,
-
sposoby
obniżania poboru energii w komputerach,
-
główne
funkcje pamięci RAM, EPROM, Cache umieszczonych na płytach głównych,
-
funkcje
pamięci CMOS umieszczonej na płycie głównej,
-
rola
programu BIOS SETUP.
•
Organizacja stanowiska pracy, przepisy bhp pracy pracach
związanych z urządzeniami komputerowymi
-
Organizacja
stanowiska pracy do montażu, serwisu urządzeń
komputerowych pod względem bezpieczeństwa pracy;
-
Ergonomia
stanowiska komputerowego.
•
Konfigurowanie płyt głównych
-
Wymiana
procesora, zmiana częstotliwości zegara systemowego, rozszerzanie
pojemności pamięci głównej, zerowanie sprzętowe pamięci CMOS,
wymiana programu BIOS;
-
Uruchomienie
zestawu komputerowego;
-
Badanie
wpływu sprzętowej konfiguracji komputera na jego
pracę: wpływu procesora, wpływu pamięci Cache (włączona/wyłączona),
wpływu wielkości pamięci operacyjnej; - Konfigurowanie systemu za pomocą programu Setup-BIOS.
•
Pamięci dyskowe
-
Zapis
informacji na nośnikach magnetycznych;
-
Zapis
informacji na dysku elastycznym;
-
Pamięć
na dyskach elastycznych;
-
Sterownik
dysków elastycznych;
-
Dyski
twarde;
-
Wybór
dysku twardego;
-
Dyski
z interfejsem SCSI; - Dyski z interfejsem E - IDE.
-
Dyski
z interfejsem SATA;
Ćwiczenia:
-
podstawowe
parametry interfejsu dysków twardych,
-
standardy
E-IDE, ATA, Ultra ATA/66, ATAPI,
•
Montaż i konfigurowanie pamięci dyskowych
-
Montaż
napędu dysków elastycznych;
-
Montaż
i konfigurowanie dysków twatrdych standardu E-IDE, SATA oraz SCSI;
-
Testowanie
szybkości transmisji dysków twardych;
-
Korekcja
błędów struktury logicznej i fizycznej dysku twardego.
-
Wykrywanie uszkodzeń napędów FDD, HDD, CD.
-
Korzystanie z narzędzi diagnostycznych i naprawczych.
•
Karty graficzne
-
Monitory CRT i LCD;
-
Zasada
działania karty graficznej;
-
Współczesne
karty graficzne;
-
Dodatkowe
funkcje kart graficznych;
-
Parametry kart graficznych.
-
Współpraca
monitorów ekranowych z kartami graficznymi;
-
Złącza
kart graficznych.
Ćwiczenia:
-
standardy
oraz zinterpretować parametry katalogowe kart graficznych,
-
zasada działania karty
graficznej,
-
bloki
funkcjonalne akceleratorów,
-
obliczanie
wymaganej pojemność pamięci obrazu karty graficznej dla zadanej
rozdzielczości i liczby kolorów,
-
rola
procesora graficznego we współczesnych kartach,
-
dodatkowe
funkcje realizowane przez współczesne karty graficzne.
-
Instalacja
kart graficznych
-
Karty
ze złączami PCI i AGP;
-
Dobór
monitora do parametrów karty graficznej;
-
Opisywanie zalet i wad monitorów CRT i LCD.
-
Uruchamianie
niestandardowych trybów pracy; - Testowanie osiągów kart graficznych.
-
Analizowanie dokumentacji dostarczonych z urządzeniami.
3.
Uwagi do realizacji wraz z zaleceniami dotyczącymi oceniania
Uwagi
ogólne
Absolwent
szkoły policealnej może być w przyszłości pracownikiem firmy zajmującej
się montażem, serwisem lub sprzedażą komputerów, urządzeń peryferyjnych, sieci komputerowych.
Zakres treści programu nauczania "Urządzenia techniki
komputerowej" ma na celu stworzenie podstaw do pełnienia jednej z
tych ról.
Zadaniem
przedmiotu nauczania jest ukształtowanie umiejętności w zakresie:
-
posługiwania
się wiedzą o budowie urządzeń techniki komputerowej;
-
uruchamiania
zestawów komputerowych i urządzeń zewnętrznych;
-
dobierania
konfiguracji sprzętu komputerowego;
-
wyrobienia
nawyku korzystania z literatury fachowej. W poniższej tabeli przedstawiono propozycję podziału materiału nauczania przedmiotu dla szkoły policealnej (dla młodzieży) na podbudowie liceum ogólnokształcącego lub liceum technicznego. Podział godzin nauczania przeznaczonych na realizację poszczególnych tematów T W policealnej szkole zawodowej dla dorosłych (forma stacjonarna i zaoczna) ze względu na zmniejszoną liczbę godzin tygodniowo w cyklu nauczania, wyszczególnione tematy należy realizować w zawężonym zakresie. |